کد مطلب:1262 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

احکام حدی که برای بعضی از گناهان معین شده است
سأله 2794 ـ اگر كسی با یكی از محرمهای خود كه مثل مادر و خواهر با او نسبت دارند زنا كند، به حكم حاكم شرع باید او را گردن بزنند و اگر مرد كافر با زن مسلمان زنا كند، باید او را بكشند، و همچنین مرد اگر زنی را مجبور كند بر زنای با او. و در اخبار بسیار وارد شده است كه انجام دادن یكی از حدها باعث می شود كه مردم كار نامشروع نكنند، و دنیا و آخرت آنان را حفظ می كند و منفعتش برای آنان بیشتر است از اینكه چهل روز باران ببارد.



مسأله 2795 ـ اگر مرد آزاد زنا كند، باید او را صد تازیانه بزنند. و چنانچه سه مرتبه زنا كند و در هر دفعه صد تازیانه اش بزنند، در دفعه چهارم باید او را بكشند، ولی كسی كه زن عقدی دائمی دارد، و در حالی كه بالغ و عاقل و آزاد بوده با او نزدیكی كرده و هر وقت هم بخواهد می تواند با او نزدیكی كند، اگر با زنی كه بالغه و عاقله است زنا كند، باید او را سنگسار نمایند، و همچنین است اگر كنیز داشته باشد علی الاقوی. و چنانچه پیر باشد باید اول او را صد تازیانه بزنند و بعداً سنگسار نمایند، و زن هم مثل مرد است در تازیانه زدن و سنگسار نمودن.



مسأله 2796 ـ مشهور بین علماء آنست كه اگر مرد ببیند كه كسی با زن او زنا می كند چنانچه نترسد كه به او ضرری بزنند می تواند هر دو را بكشد، و اگر آنان را نكشد آن زن بر او حرام نمی شود، و ادله نسبت به جواز كشتن آن مردزناكننده متعدد است، و بعض آن قابل اعتماد است.



مسأله 2797 ـ اگر مرد مكلف عاقلی با مكلف عاقل دیگر لواط كند، باید هر دوی آنان را بكشند لكن نسبت به قتل لواط كننده ای كه محصن نیست مختصر تأملی است چونكه بعض اخبار كه مطابق فتوای بعض عامّه است می گوید جلد است و یك نفر یا دو نفر به آن عمل نموده اند و بقیه علماء جمیعاً از آن اعراض نموده اند و گفته اند قتل است طبق اخبار مطلقه. و حاكم شرع می تواند لواط كننده را با شمشیر بكشد، یا سنگسار كند یا زنده به آتش بسوزاند، یا دست و پای او را ببندد و از جای بلندی به زیر اندازد. و مشهور بین علماء طبق روایت ضعیفی آنست كه مخیر است بین این چهار و یا دیواری را روی او خراب كند. و بدان كه مساحقه نیز از گناهان بسیار بزرگ است و روایت شده كه لواط را ابلیس به مردان یاد داد و مساحقه را(لاقیس) دختر او به زنان یاد داد و آنكه خدای متعال و ملائكه زنها و دخترهای مساحقه كننده را لعنت می كند و بر آنها هفتاد حله آتشی می پوشانند و عمودی از آتش در سر و جوف آنها فرو برده می شود. و اقوی حسب اخبار معتبره آنست كه حكم مساحقه حكم زنا است كه اگر محصنه باشد سنگسار و الا صد تازیانه به او می زنند و اگر سه مرتبه حد بر او جاری شد مرتبه چهارم او را می كشند.



مسأله 2798 ـ اگر یك نفر كس دیگر را امر كند به ناحق كسی را بكشد، در صورتی كه قاتل و كسی كه به او دستور داده، هر دو مكلف و عاقل باشند، قاتل را باید كشت و كسی كه او را امر كرده باید حبس كرد تا بمیرد.



مسأله 2799 ـ اگر فرزند، پدر یا مادر را عمداً بكشد، باید او را بكشند، ولی اگر پدری فرزند خود را عمداً بكشد، باید به دستوری كه در احكام دیه گفته می شود دیه بدهد، و كفاره نیز بر او واجب می شود و هر قدر حاكم شرع صلاح می داند او را بزنند.



مسأله 2800 ـ هر گاه كسی پسری را از روی شهوت ببوسد، حاكم شرع اقل از حد هر قدر صلاح می داند تازیانه به او می زند و روایت شده است كه خداوند عالم دهانه ای از آتش به دهان او می زند، و ملائكه آسمان و زمین و ملائكه رحمت و غضب بر او لعنت می كنند و جهنم برای او مهیا خواهد بود، ولی اگر توبه كند توبه او قبول می شود.



مسأله 2801 ـ اگر كسی مرد و زن را برای زنا بهم برساند، چنانچه آن كس زن باشد، باید هفتاد و پنج تازیانه به او بزنند و اگر مرد باشد، بعد از هفتاد و پنج تازیانه باید از محلی كه در آن محل این كار را كرده بیرونش كنند، و مشهور بین علماء آنست كه باید سر او را بتراشند و در كوچه و بازار بگردانند و همچنین است حكم كسی كه مرد و پسر را برای لواط بهم برساند حسب اجماع علماء.



مسأله 2802 ـ اگر كسی بخواهد با زنی زنا كند، یا با پسری لواط نماید، و بدون آنكه او را بكشند جلوگیری از او ممكن نباشد كشتن او جایز است.



مسأله 2803 ـ اگر كسی به مرد یا زن مسلمانی كه بالغ و عاقل و آزاد است نسبت زنا یا لواط بدهد، یا ولدالزنا بگوید، باید هشتاد تازیانه از روی لباس به او بزنند.



مسأله 2804 ـ كسی كه مكلف و عاقل است اگر از روی اختیار شراب بخورد با علم به حرمت، در دفعه اول و دوم باید تمام بدنش را غیر از عورت برهنه كنند و هشتاد تازیانه به او بزنند، و در دفعه سوم یا چهارم باید او را بكشند، لكن زن را نباید برهنه نمایند.



مسأله 2805 ـ كسی كه مكلف و عاقل است اگر چهار نخود و نیم طلای سكه دار یا چیز دیگری را كه به این مقدار ارزش دارد بدزدد، چنانچه شرطهائی را كه در شرع برای آن معین شده دارا باشد، در دفعه اول باید چهار انگشت دست راست او را از بیخ ببرند و كف دست و شست او را بگذارند، و در دفعه دوم بنابر احتیاط باید پای چپ او را از وسط قدم ببرند، و در دفعه سوم باید او را حبس كنند تا بمیرد، و چنانچه مال دارد خرج او را از مال خودش، و اگر ندارد از بیت المال بدهند. و در صورتی كه در زندان دزدی كند باید او را بكشند. و بدان كه اقوی آنست كه محاربی كه سلاح بر روی مسلمان كشیده چنانچه نه كسی كشته و نه مجروح نموده و نه مالی برده حاكم شرع او را نفی بلد می نماید و به اهل آن شهر می نویسد كه با او مراوده و معامله ننمایند و تصدّق بر او ننمایند. و اگر به كسی جراحتی هم وارد نموده قبلاً حكم آنرا بر او جاری می نماید و بعداً نفی بلد می نماید و در بعض اخبار مذكور است كه مدت نفی یك سال است. و چنانچه مال هم از مردم غارت كرده اگر امام بخواهد او را می كشد و دار می زند و اگر بخواهد دست راست و پای چپ او را قطع می نماید. و چنانچه قتل نموده و مال نگرفته او را می كشد و چنانچه هم مال گرفته و هم قتل نموده دست راست او را قطع می نماید، و او را می كشد، اگر چه اولیاء مقتول از مال و خون او را عفو نمایند و او را بر سر دار می نماید و بعد از سه روز پایین می آورد، و اگر مسلمان بوده به احكام سایر اموات عمل می نماید. و چنانچه قبل از آنكه حاكم شرع بر او ظفر یابد توبه نماید قبول می شود و حد رفع می شود.







حـــــد مرتد

مرتد كه از اقسام كافر است كه در هشتم از نجاسات سابقاً ذكر شد اگر فطری باشد یعنی اصلاً مسلمان بوده و بعد كافر شده، اگر مرد باشد كشتن او برای هر مسلمان حلال است، و بر حاكم شرع لازم است كه او را بكشد، و توبه او را هم قبول ننماید و از ساعت ارتدادش زن او از او جدا می شود و تا چهار ماه و ده روز عده وفات نگاه می دارد و اموالش بین ورثه قسمت می شود، و اگر ملی باشد یعنی سابقاً كافر بوده و بعد مسلمان شده و دو مرتبه كافر شده پس حاكم شرع او را امر به توبه می نماید اگر قبول نكرد او را می كشد. اما زن مرتده پس چه فطری باشد و چه ملی امر به توبه می شود و اگر توبه نكرد حبس ابد می شود و در لباس و خوراك، بسیار بر او ضیق می گیرند، و اعمال شاقه بر او تحمیل می كنند و در وقت نماز او را می زنند تا نماز بخواند.